Dag 23 - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Wim Koetsier - WaarBenJij.nu Dag 23 - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Wim Koetsier - WaarBenJij.nu

Dag 23

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

01 Februari 2018 | Burkina Faso, Ouagadougou

DAG 23
Even over mijn hotel van de laatste dagen. 25 kamers in het centrum van de tweede stad van Burkina Faso. Ik moet zeggen het kost niet veel, €14.50 per overnachting. Maar voor veel burkinabé met een gemiddeld maand inkomen van ruim €80. is dat veel geld. Voor hen puur luxe. Water komt er uit een kraan, niet drinkbaar maar goed genoeg om te wassen. Een bed met klamboe, een ventilator en zelfs tv. Een eigen toilet bij de kamer, hoewel zonder toilet zitting en een vaste douchekop die koud water levert. Niet erg want het is hier warm genoeg. Een baddoek is niet aanwezig, maar wel zeep, die me herinnert aan Sunlight zeep. Mijn uitzicht gaat niet verder dan een meter, dan stopt het op een metershoge muur. WiFi is beschikbaar en met een beetje mazzel werkt het. De 24 uur per dag bezette receptie beschikt over een kopieer apparaat om de legitimaties te kopiëren en verder een paar schriften een pen en telefoon. Geen computer of ander modernistisch gedoe. Bij mijn vraag waar het ontbijt geserveerd zou worden, maakte men mij duidelijk dat ze daar niet aan deden. Maar ik krijg elke dag weer andere lakens op mijn bedje waarvan ik aanneem dat ze schoon zijn. De wanden van mijn luxe kamer zijn rondom tot anderhalve meter hoog wit betegeld. Dat verraad ogenblikkelijk vuil, dus niet verkeerd, maar geeft mij het idee, dat ik in een slagerij logeer. Om de tv te monteren heeft men een paar maanden geleden in de muur geboord. Het boorsel licht dus al maanden op het bovenste randje van de tegels. Meneer Reimers zou er absoluut over gevallen zijn. De vloertegels hebben een marmerachtig patroon gehad. Dat is nu alleen nog zichtbaar op die plekken, waar niet gelopen wordt. Daar wordt elke dag een natte dweil overheen gehaald om het vuil zo uit te smeren dat het niet meer opvalt.
Toch ben ik blij, dat ik gezien en meegemaakt heb hoe mensen hier leven. Dus heb ik er geen moeite mee om in dit voor westerse begrippen onacceptable, maar voor Afrikaanse mensen luxe hotel te verblijven.
Maar wat zal ik mijn eigen bedje thuis weer waarderen. De stap naar luxe is nou eenmaal gemakkelijker dan terug.

  • 01 Februari 2018 - 13:38

    Adrie:

    Ha Wim, zou je niet nog een poosje langer willen blijven? Want we zullen je levendig geschreven verhalen gaan missen......
    Ik vind die verschillen ook zo bijzonder: wel wifi geen ..... Daar kun je zelf wel een aantal dingen voor invullen.
    Ik wens je nog een paar mooie dagen toe,groetjes,Adrie

  • 01 Februari 2018 - 17:07

    Els Havekotte:

    Jammer Wim dat het ophoudt!
    Het lijkt mij een leuk idee als jij deze ervaringen, gelardeerd met foto's of dia's een keer met ons allen opnieuw deelt bij BISART.
    Ik ben waarschijnlijk niet de eerste die dat oppert, maar zou het wel leuk vinden.
    Alvast een goede thuisreis gewenst en tot ziens!

  • 01 Februari 2018 - 18:13

    Ad:

    Dag Wim, Wat en dubbel gevoel zal je hebben na zo'n mooie reis.
    Mocht je besluiten om, zoals mijn voorganger in deze rij reacties, Els H., voorstelde om in Bisart je verhalen met de achterblijvers te delen, dan graag tussen 21 en 25 februari. Dan zitten wij op de berg bij J&W. Ben benieuwd. Goede reis terug. Groet van C&A

  • 01 Februari 2018 - 20:02

    Siets En Tine:

    Ook wij vinden het jammer je mooie verslagen te moeten gaan missen!
    We hebben er erg van genoten.
    Maar wij houden contact en spreken elkaar weer.
    Groeten, Siets en Tine

  • 01 Februari 2018 - 20:03

    Siets En Tine:

    Ook wij vinden het jammer je mooie verslagen te moeten gaan missen!
    We hebben er erg van genoten.
    Maar wij houden contact en spreken elkaar weer.
    Groeten, Siets en Tine

  • 01 Februari 2018 - 20:47

    Marian:

    Dankjewel voor al je prachtige verhalen Wim, ik heb er erg van genoten om op deze manier een beetje met je mee te reizen!
    Hele goede & veilige terugreis en je kunt nog lang nagenieten van al het moois dat je hebt gezien en beleefd. Dat pakt niemand meer van je af. Ga je volgende keer met meneer Reimers? :)
    Liefs, Marian

  • 02 Februari 2018 - 11:57

    Jaap Koetsier:

    Bedankt voor je prachtige en humoristische verhalen.
    Wens je een goede thuisreis.
    Jaap en Han

  • 02 Februari 2018 - 17:15

    Sjaak:

    wim kunnen we bijboeken voor je want wat moeten wij hierna goede terugreis en vergeet niet je voeten goed te wassen grapje [kippenstront] gr sjaak

  • 04 Februari 2018 - 09:30

    Gerda Ott:

    Wim, via Marian gewezen op jouw fantastische reis en je prachtige reisverhalen gelezen, zag het voor mij hoewel ik niet veel verder kom dan Oosterleek. Je lijkt wel de gemoedelijkheid en berusting van de bevolking van dit land te hebben overgenomen. Je kijkt denk ik nergens meer vreemd van op. Nog veel plezier hoor. Het ga je goed. Groeten Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Allereerst kort over Burkina. Burkina bevindt zich in West Afrika, omgeven door Niger, Mali, Benin, Ivoorkust, Togo, Guinée, Liberia en Ghana Het land is zes keer groter dan Nederland en heeft 18 miljoen inwoners waarvan 60 % moslim, 20 % christen. Velen combineren hun geloof met animisme. De helft van de bevolking is 17 jaar of jonger en het gemiddeld inkomen per jaar is €1000, WAAROM BURKINA FASO De mensen, allereerst de mensen. Het moet ongeveer Xxxxx

Actief sinds 03 Nov. 2017
Verslag gelezen: 1216
Totaal aantal bezoekers 25471

Voorgaande reizen:

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: