Dag 6 - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Wim Koetsier - WaarBenJij.nu Dag 6 - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Wim Koetsier - WaarBenJij.nu

Dag 6

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

10 Januari 2018 | Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

AG 6
Vanmorgen met Franck naar een grote markt tegen de grens van Ghana aan. Eerdt de voorband oppompen, maar dan moet daarvoor de compressor opgestart worden. En om die op te starten dus de tank van de benzinemotor van de compressor vullen met een fles benzine. Zo komt de dag wel om. Dus weer achterop de motor 20km. over onverharde weg met duizenden en een snelheidsdrempels. De koeien, schapen, gijten en ezelmarkt viel wat tegen maar de rest van de markt was interessant. Alles wat van Ghana aangevoerd word probeerde men hier te verkopen. Niet alleen particulier maar ook handelaren zag ik gaan met een tiental fietsen. Ook wordt veel hout aangevoerd op giga zevenassige trailers, zeker vijf meter hoog beladen. Alles op gebied van eten, kleding, schoeisel is er te krijgen. Gedroogde kleine visjes die zo stinken dat je jezelf afvraagt wie dit wil eten. Dieren gaan voornamelijk naar Ghana. Langs de weg wordt ook veel benzine in flessen verkocht. Dit is illegale handel ook uit Ghana waar dit veel goedkoper is. Alle motorfietsen rijden hier op flessenbenzine en controle is er nauwelijks op. Terug in ...... gegeten, ook dit keer keuzemenu. Je krijgt iets op en aan jou is de keuze om het op te eten of niet. Dessert van watermeloen en sinaasappel thuis. Prima zo. En nu even siësta. Veel warme wind. Franck heeft nog een ritje naar Po om een gast op te halen. De nieuwe gaste bleek een heel mooie Egyptische te zijn. Heer aardig ook nog. Ook zij wil graag onderdoor naar Bobo te gaan. Toen ik haar vertelde dat het volgens Franck niet mogelijk is. Heeft ze een andere gids gebeld die dat bevestigde. Grote teleurstelling, dat was het ook. Om samen een terreinwagen te huren om er door te komen bleek ook geen optie te zijn. Ook die komt er niet door. Dus zowel voor mij als voor haar een verloren dag om weer terug te gaan naar Ouagadou. Van daaruit met de bus naar Bobo. De trein is geen goed alternatief, die gaat drie keer in de week en doet er negen uur over.

  • 10 Januari 2018 - 19:30

    Anja Gijsbertsen :

    Ik lees het al je bent helemaal op je plaats daar. Ik herken wel veel van je verhalen. In Kenia kunnen ze er ook wat van. Kijk uit naar de volgende dagen. Zal wel steeds moeilijker worden om internet/WiFi te vinden. Succes.

  • 10 Januari 2018 - 19:50

    Anja Nap :

    Klinkt goed, en jij dacht nog wel dat je veel alleen zou zijn..... Ben benieuwd naar de foto's en de verdere verhalen. Geniet ervan.......

  • 10 Januari 2018 - 20:40

    Peter:

    Geweldig Wim , het leest als een spannend boek. De lettertjes zijn wat klein maar ik zoek wel ergens een mogelijkheid om het te vergroten. En ik krijg 2x5 en 2x6 en geen 4 maar dat doet er niet toe, ik kom er wel uit. Misschien iets om met die Egyptische mevrouw verder te reizen?? Flauwekul natuurlijk. Blijf schrijven, dan blijf ik lezen. Groetjes Peter Hootsen

  • 11 Januari 2018 - 10:42

    Siets En Tine:

    Een geweldige belevenis Wim , zoals daar nog geleefd wordt. Het moet een enorme indruk op je achter laten. We kijken alweer uit naar de komende dagen met avontuur.
    Groeten, Siets en Tine

  • 11 Januari 2018 - 16:02

    Cora:

    je verslag weer ontvangen begrijp dat je niet altijd internet hebt, maakte me al ongerust nou ja je weet hoe ik ben,we hebben wee r genoten van je verhalen vervelen zul je je niet.
    groetjes john en cora

  • 12 Januari 2018 - 08:17

    Liny:

    Ben ik een paar dagen weggeweest en daar zijn weer een paar prachtige verhalen te lezen. Geweldig te lezen wat je meemaakt. Wim je zult inmiddels wel eelt op je billen kweken door het geschud op die slechte wegen achter op de motor!! Je hebt al heel wat kilometertjes afgelegd! Wat het eten betreft moet je, denk ik, al je kieskeurigheid achterwege laten en gewoon afwachten of het later problemen oplevert. Heb je genoeg immodium beschikbaar?
    Wim, ik wacht met alle plezier op het vervolg. Groetjes, Liny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Allereerst kort over Burkina. Burkina bevindt zich in West Afrika, omgeven door Niger, Mali, Benin, Ivoorkust, Togo, Guinée, Liberia en Ghana Het land is zes keer groter dan Nederland en heeft 18 miljoen inwoners waarvan 60 % moslim, 20 % christen. Velen combineren hun geloof met animisme. De helft van de bevolking is 17 jaar of jonger en het gemiddeld inkomen per jaar is €1000, WAAROM BURKINA FASO De mensen, allereerst de mensen. Het moet ongeveer Xxxxx

Actief sinds 03 Nov. 2017
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 25513

Voorgaande reizen:

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: