Dag 8 - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Wim Koetsier - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Wim Koetsier - WaarBenJij.nu

Dag 8

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

13 Januari 2018 | Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

DAG 8
Vandaag met een luxe bus naar Bobodoulasso. Paulin brengt met op zijn motor door een razend druk Ouagadou. Om het station binnen te gaan wordt je eerst handmatig gescand. Bij de balie worden al mijn gegevens ingevoerd, en ook paspoort gekopieerd. Op mijn bagage wordt een code gezet en ik kan nadat ik nog een keer gescand ben door naar de wachtruimte. De bus zelf is als in een vliegtuig met met ruime stoelen. Twee bestuurders, stuwardesse,USB aansluiting, film, lunch, clim, drinken, en toilet.
WiFi is ook beloofd, maar werkt niet. Zeer comfortabel. Mag ook wel voor die €15. die deze rit van zes uur kost. Door al die controles op het station hebben we niet de ceremonie van de politiecontrole onderweg. Door de angst voor terrorisme zijn er veel controles en is het zaak altijd je paspoort bij je te hebben. En als blanke val je op, ik heb in al deze tijd nog maar een paar keer een blanke gezien. Wat me hier ook opgevallen is dat veel mensen hier mondkapjes dragen, op de onverharde wegen begrijpelijk, maar ook in de stad. Als je ingehaald worden op een onverharde weg moet je even een minuutje je adem inhouden. Verder zie ik dat misschien wel de helft van de vrouwen hier een pruik draagt. Met het haar, wat ze van nature hebben, kunnen ze ook gen kant uit. Een pruik heeft hier dan ook niets negatiefs. Ze zien het meer als een kledingstuk. Maar het lijkt me toch niet prettig met deze hitte.
Bij aankomst in Bobodoulasso een taxi naar mijn hotel. Een wonder dat dat ding nog rijd. Bij het hotel had ik alleen een biljet van Cfa 5000 (€7.50 ) en had de beste man geen Cfa 4000. om terug te geven. Ook in het hotel konden ze het niet kleinmaken. Dus taximans de markt op om te wisselen. Kwam na een kwartier teleurgesteld terug. Uiteindelijk toch met kleingeld Cfa 900 bij elkaar weten te sprokkelen. Daar nam Taximans genoegen mee.
Normaal gesproken zou je zeggen, waar maak je je druk om, het kost toch bijna niets. Maar met zoveel meer geven dan wat gevraagd wordt laat je hem niet alleen zien hoe rijk wij zijn maar belangrijker, ook hoe arm hij is. Fooi geven is waardering tonen voor iemand die misschien net iets meer doet dan noodzakelijk. Het is soms gênant te zien hoe westerse mensen lomp omgaan met mensen in arme landen. Ontwikkelingshulp heeft goede kanten maar ondanks goede bedoelingen pakt het soms heel verkeerd uit. Kleine projectjes met directe hulp zijn meestal heel nuttig. Over ontwikkelingshulp door overheden heb ik mijn twijfels. Maar geen politicus zal om zijn bestaan te behouden dit terug willen draaien. Afhankelijkheid remt initiatieven en eigenwaarde.
Maar nu ben ik wel erg het filosofisch bezig.
Inmiddels wel in een echt hotel, geleid door een Nederlandse. Gewoon een echt bed en schoon. Wat een luxe, wel prettig even, maar heeft niet zoveel met Burkina Faso te maken. Beetje dubbel.

  • 13 Januari 2018 - 11:23

    Adrie:

    Ha Wim, dan maar hopen dat je ook goed geslapen hebt.... anders is die luxe van dat hotel voor niets geweest. Prachtig om al je verhalen te lezen, je besteed er veel tijd en aandacht aan. Toch mooi dat je zo iemand aan de andere kant van de wereld kan volgen " alsof je er zelf bij bent" hartelijke groeten en sukses met de volgende stap!

  • 13 Januari 2018 - 12:33

    Siets En Tine:

    Wederom, genieten we van je verhalen.
    Waar ik nieuwsgierig naar ben ,zie je ook verschillen in "welvaart" per provincie waar je doorreist.
    Je bent nu door zo'n zeven provincies gegaan het lijkt me dat niet alles hetzelfde gaat.
    zijn er nog veel oude Franse invloeden te bespeuren?
    We kijken al weer naar je volgende verslag uit,
    Siets en Tine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Allereerst kort over Burkina. Burkina bevindt zich in West Afrika, omgeven door Niger, Mali, Benin, Ivoorkust, Togo, Guinée, Liberia en Ghana Het land is zes keer groter dan Nederland en heeft 18 miljoen inwoners waarvan 60 % moslim, 20 % christen. Velen combineren hun geloof met animisme. De helft van de bevolking is 17 jaar of jonger en het gemiddeld inkomen per jaar is €1000, WAAROM BURKINA FASO De mensen, allereerst de mensen. Het moet ongeveer Xxxxx

Actief sinds 03 Nov. 2017
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 25509

Voorgaande reizen:

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: