Ouagadou - Reisverslag uit Anefis i-n-Darane, Mali van Wim Koetsier - WaarBenJij.nu Ouagadou - Reisverslag uit Anefis i-n-Darane, Mali van Wim Koetsier - WaarBenJij.nu

Ouagadou

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

06 Januari 2018 | Mali, Anefis i-n-Darane

DAG 3
Bij het ontbijt om half acht Pauline, die me verteld had, dat hij gids was gevraagd wat er interessant is om voor mij te zien.En of hij me vandaag kon gidsen. Maar natuurlijk, avec plaisir. En hoe ik verplaats zou willen worden. Auto of motor, en gezien mijn ervaring gisteren koos ik voor de motor. Moest hij eerst een motor gaan huren. Een uur later zat ik achter op de motor. Jean Paul ging ook mee, god mag weten waarom. Je moet echt ervaring en veel lef hebben om door dit verkeer te laveren. Ver buiten de stad en over onverharde wegen komen we bij een toeristisch krokodillengebeuren. Niet echt mijn ding maar vooruit ik heb mijn lot in mijn gids zijn handen gelegd. Op een gegeven moment komt iemand van het krokodillengebeuren met een fladderende kip aan een stok aanlopen. Duidelijk, de krokodillen moesten gevoerd worden omdat ik daar als toerist kom. Nee, volgens de krokodillenman. Dit is een offer aan de krokodillen, die de beschermende geest van het dorp vertegenwoordigen. Best mogelijk, maar als ik niet gekomen was zou die kip nog een graantje meepikken en nu was het de krokodillenmeneer die een graantje meepikken. In Nederland zou meteen het dierenbevrijdingfront op tilt staan. Het werd nog erger de krokodil die lekker in het zonnetje lag weigerde in beweging te komen voor zo'n magere stresskip. Krokodillenmeneer met de panische kip aan zijn hengel voor de grote bek van de kroko. Hij bewoog niet. Andere krokodillen opgezocht. Of die trek hadden misschien. Uiteindelijk natuurlijk een kroko gevonden die nog niet ontbeten had en het fladderende scharminkel was uit zijn lijden. Volgende attractie, een bedrijfje waar van noten een pasta ,room noemen ze dat, gemaakt wordt. Helemaal geleid en uitgevoerd door vrouwen. Het hele proces van pellen, roosteren, malen en koken tot het eindproduct doorgelopen. Best interessant, maar waarvoor het eindproduct voor diende weet ik nog niet. Het was ernstig bio en de cosmeticaindustrie zou er iets mee doen. Dus tot en met het gebruik door en voor vrouwen. Maar best interessant. Vervolgens naar een markt à la campagne waar we een soort bier gedrukt hebben wat uit een groot plastic vat geschept werd met halve kalebassen waar we ook uit dronken. Niet verkeerd, het leek een beetje op lauwe cider. Tot slot nog gegeten in een Senegalees restaurant. Dus zoiets als in Nederland naar de Chinees gaan.

• 06 Januari 2018 - 18:57

Anja Nap :

Nou, dat klinkt allemaal goed. Al volop contacten. Heel veel plezier en succes met de reis morgen.....

• 06 Januari 2018 - 18:59

Frans:

Hoi Wim,

Spannend hoor, ik vind het nu al een avontuur!
    Toppie, Frans

• 06 Januari 2018 - 19:02

Sam:

Leuk

• 06 Januari 2018 - 20:51

Niels Koetsier:

Hoi pa, klingt allemaal spanned , leuk dit te kunnen volgen, succes

• 06 Januari 2018 - 21:25

Marian Ott:

Hoi Wim,

Geweldige uitdaging ben je aangegaan en erg leuk om te lezen wat je allemaal ziet en beleeft! Geniet van alles in de landen die je bezoekt en zo krijgen wij ook een idee over wat zich daar ongeveer afspeelt in het dagelijks leven!
    Liefs,
    Marian

• 06 Januari 2018 - 21:39

Petra Van Heedr:

Hoi Wim,

Wat een fijn begin van je reis! Veel leuke momenten en ik blijf je volgen!
    Groet, Petra

• 06 Januari 2018 - 22:45

Joke Singer:

Wim, wat een geweldige ervaringen.
    Blijf schrijven, we genieten van je verhalen.

• 07 Januari 2018 - 11:04

Adrie Weijburg:

Ha Wim,wat ben je in een "andere" wereld beland! Maar je schrijft zo beeldend ,dat ik het zo allemaal voor me zie! Je bent in ieder geval goed begonnen,dat geeft jezelf ook meer vertrouwen in de dingen die je nog van plan bent. Hoop dat je elkekeer een stukje blijft schrijven,kunnen wij alles blijven volgen! SUKSES en groeten uit een koud maar zonnig NL

• 07 Januari 2018 - 12:37

Liny:

"Als je ver reist kun je veel verhalen" is het spreekwoord. Dat blijkt weer waar te zijn.
    Ik kijk uit naar het vervolg.
    Gr. Liny

• 07 Januari 2018 - 16:37

Sjaak:

ha die wim wat een belevenis ik blijf je vanaf nu volgen en als je terug bent hoor ik graag alles over je spannende reis .gr sjaak

• 07 Januari 2018 - 17:57

Cora Koelemeyer:

geweldig om te volgen john zit ook met rode oortjus achter de p.c iederedag.

• 08 Januari 2018 - 11:24

Ton En Rinie Koot:

Dag Wim, wat een spannend avontuur. Je schrijft er heel boeiend over. Ton is alleen bezorgd over je bierconsumptie.... Geniet er van , we blijven je volgen en denken aan je, vooral zaterdagmorgen in het cafe in Belves. Lieve groeten van Ton en Rinie

• 08 Januari 2018 - 16:52

Jaap Koetsier:

Leuke schrijfstijl, benieuwd naar je verdere avonturen.
    groeten jaap en han

• 08 Januari 2018 - 18:30

Benno De Moet:

Mooi Wim. Dank voor de mooie Couleur Locale.

• 08 Januari 2018 - 22:12

Jan En Marieke:

Geweldig Wim. Fijn dat je veilig bent aangekomen. Goed begin is het halve werk. We zien je belevenissen helemaal voor ons. Vooral de krokodil en scharrelkip. Grappig: jaren geleden hadden we zelfde ervaring in Madagascar. Kleine wereld? Geniet ze verder met volle teugen (bier?).

• 09 Januari 2018 - 09:58

Rob:

Nou, begint goed Wim. Je ziet het voor je. Geen filmpje nodig. Succes verder. En geniet.

• 09 Januari 2018 - 13:18

Marijke:

Hai Wim,
    Erg spannende verhalen. Het is alsof de we je brieven uit Zuid Amerika weer lezen.
    Je schrijft nog steeds erg leuk en beeldend. Geniet er van. We blijven je volgen. Barend en Marijke

• 09 Januari 2018 - 14:49

Siets En Tine:

ha die Willem, pracht verhalen man.
    Als wij je zo over het verkeer horen vragen we ons af of er daar nog iets gestructureerd gaat.
    Of het gaat misschien op z'n Frans.
    we vinden het leuk om je belevenissen zo te volgen.
    Siets en Tine

• 09 Januari 2018 - 18:19

Carpe:

j'espère Guillaume que tout se passe bien enfin comme tu le veux bisous

• 09 Januari 2018 - 20:32

Janneke En Wiljan:

Hallo Wim

Wat kan je beeldend vertellen.
    Het is nu al één groot avontuur,
    Houdt ons maar op de hoogte.
    Groetjes van ons beiden

• 10 Januari 2018 - 10:17

Anja Gijsbertsen:

Wat fijn te lezen hoe het met je gaat en dat alles werkt. Was toch wel even afwachten. Kijk uit naar het vervolg. Heel veel succes.

• 10 Januari 2018 - 17:32

Carpe: