Dag 13 - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Wim Koetsier - WaarBenJij.nu Dag 13 - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Wim Koetsier - WaarBenJij.nu

Dag 13

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

21 Januari 2018 | Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

DAG 13
Voorlopig mijn laatste luxe kamer. Straks komt gids Hamadou mij halen, die mij was aanbevolen door Mina. Ik heb haar eerder op de reis ontmoet in Tiebelie waar zij de zelfde problemen tegenkwam als ik. De doorgang van Tiebelie naar Bobodoulasso. Een route van een paar honderd kilometer was niet door te komen. Dat hield in, dat eerst weer terug via Po naar Ouagoudougou. Een dag achter op de motor en in de bus. Plus nog een dag met de bus van de hoofdstad Ouagoudougou naar Bobodoulasso. Mina was steeds een slag voor, wat wel inhield, dat zij veel informatie aan mij door kon geven. Ook Hamadou was me door haar aanbevolen als betrouwbaare gids. Keurig op tijd haalde hij me op en op de motor naar het busstation. Midi, stipt op tijd op weg in een voor Burkina begrippen goede bus. Buiten de stad allemaal uitstappen, legitimatie laten zien en weer instappen. Volgens Hamidou komt terrorisme dichterbij en dit is om nog iets controle te hebben hebben. Na twee uur bussen in Banfora en nog een half uur op een motor bij ons kampement aan het meer aangekomen. . Mogelijk kunnen we dan ook hippo's zien. Eerst douchen in een ruimte van een paar vierkante meter, geen water. Dus water met een emmer uit het meer. Gaat prima. Gevraagd wordt wat ik wil eten, hoewel de keuze uiterst beperkt was bestel ik kip in een tomatensaus. Iets later loopt een meisje met een levende kip naar de keuken en ik besef dat daar mijn avondmaaltijd gaat. Maar het is een absolute bio, vrije uitloop en verre van plofkip. Zelfs het dierenbevrijdingfront zal hiermee akkoord gaan en dat stelt me gerust. Aan de rand van het meer worden mijn kleren gewassen. Afgezien van het mekkeren van een geit en wat vogelgeluiden niets......Tegen zonsondergang gaan we met een pirogue het meer op. Varen door prachtige bloeiende waterplanten en zien daar ook de hippo's. Een prachtig gezicht, de hippo's net uitstekend boven een volkomen vlak en spiegelend water met een ondergaande zon. Terug in het Campement waar ik de enigste touristen ben wordt het eten bereid. Best wel tijd, want na het ontbijt heb ik nog niets gegeten. De uitloopkip smaakt uitstekend en Hamidou pakt zijn gitaar en gaat zingen en spelen. Bij ,,voice ,, zal hij nooit hoog scoren, maar de sfeer compenseert alles.

  • 21 Januari 2018 - 16:27

    Niels Koetsier:

    Geniet maar van een andere kultuur, klimaat en land, we staan hier binnenkort met onze poten in het water, je mist niks, Niels

  • 21 Januari 2018 - 18:07

    Liny:

    Vanavond kreeg ik twee berichtjes van je binnen, dus ik reageer nu op beide. Weer prachtige verhalen om te lezen!!! Of ik dat ook allemaal mee zou willen maken, dat is nog maar de vraag. Met het afwachten of iemand wel komt opdagen e.d. zou ik toch wel veel moeite hebben. Kennelijk gelden er voor jou andere prioriteiten. En dat is maar goed ook.
    Groeten, Liny

  • 21 Januari 2018 - 19:49

    Adrie:

    Ha Wim,elke keer als ik jouw stukjes lees denk ik "wat leef je toch in een compleet andere wereld op dit moment"..ik hoop dat je nog vele mooie dagen daar mag beleven!
    Groetjes uit Brouwershaven

  • 21 Januari 2018 - 23:57

    Benno:

    Begin aardig jaloers te worden.

  • 22 Januari 2018 - 16:28

    Jaap Koetsier:

    prachtig verhaal willem, ik zie het voor me.
    jaap

  • 23 Januari 2018 - 20:58

    Sjaak:

    wat een belevenissen weer wim blijf zo doorgaan met al je interesante verhalen . gr sjaak

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Allereerst kort over Burkina. Burkina bevindt zich in West Afrika, omgeven door Niger, Mali, Benin, Ivoorkust, Togo, Guinée, Liberia en Ghana Het land is zes keer groter dan Nederland en heeft 18 miljoen inwoners waarvan 60 % moslim, 20 % christen. Velen combineren hun geloof met animisme. De helft van de bevolking is 17 jaar of jonger en het gemiddeld inkomen per jaar is €1000, WAAROM BURKINA FASO De mensen, allereerst de mensen. Het moet ongeveer Xxxxx

Actief sinds 03 Nov. 2017
Verslag gelezen: 1056
Totaal aantal bezoekers 25426

Voorgaande reizen:

04 Januari 2018 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: